diumenge, 25 de febrer del 2018

Cultura i valors ètics amb filosofia

Per algú que no sàpiga com és tractada aquesta matèria poc menys que maleïda, el títol de l'entrada li resultarà estrany, potser redundant. A diferència d'una de les malediccions que suporta, ser l'alternativa a la matèria de religió catòlica (en filosofia tenim com a virtut ser precisos amb el nom de les coses), Cultura i valors ètics no és assignada a professorat especialista, sinó a aquells que han d'omplir horari. L'actual Decret de l'ESO li ha donat un àmbit apart i propi juntament amb la filosofia optativa de 4t d'ESO. Malgrat això es tracta d'omplir horari i aprofundir en un dels desastres de l'educació secundària obligatòria que tenim: reduir a una etiqueta la presència quasi testimonial d'una assignatura d'ètica. 

Tampoc no és que sigui una matèria apreciada per la majoria del professorat de filosofia, que juntament amb el de clàssiques (???) té assignada, en principi i també per Decret, aquesta hora penjada en el currículum dels alumnes. A ningú no l'interessa què es fa en aquesta hora de classe, de manera que es propicia que es faci des de qualsevol cosa a res. Els tòpics recorren els llibres de text que s'ofereixen per a tal tasca que, com si fos una mena de pràctica surfista, consisteix en passar de la millor manera l'estona. La llibertat sembla total, l'organització nul·la, la programació inexistent, la coherència interna de curs en curs un misteri. Per tant, quina oportunitat d'or per a experimentar, em vaig dir. I així estic treballant amb alguns grups de 3r d'ESO. 

D'entrada, ni que fos per evitar repeticions, la proposta dels temes la van fer ells. La tria de l'ordre en què els volien tractar també. Durant el primer trimestre van ser poques les sorpreses: masclisme i feminisme, LGTBIfòbia. L'enfocament i la manera de treballar a classe eren l'aposta d'aquesta professora: 
  • van ser tractats com a casos particulars d'un fenòmen més ampli, la discriminació
  • es va combinar el treball en grup amb el treball individual, que només es va proposar al final
  • s'avaluen les activitats, però també, i molt, l'actitud
  • no s'ensenyen valors: es discuteix i es dialoga. Tots els acords els pren el grup. 
Al segon trimestre les propostes van canviar i diria que van mostrar què temes interessen quan deixes opcions obertes i defuigs els tòpics: el suïcidi i la prostitució. Em vaig sorprendre de les propostes, però m'hi vaig posar mans a l'obra. 

Seguidament explico com hem treballat el tema del suïcidi. El marc de reflexió ha estat la llibertat personal. Segueixo negant-me a ensenyar valors, ni molt menys a educar en valors. A classe de cultura i valors amb filosofia es reflexiona, es discuteix, es dialoga. 

D'entrada, una cançó: Everybody hurts de REM. A més d'estar escrita per als que pensen suïcidar-se, és una cançó magnífica d'un gran grup de música pop. 



Comentant la música i la lletra vam preparar-nos per introduir algunes idees bàsiques sobre el suïcidi. Va ser molt curiós comprovar la seva sorpresa davant la magnitud del problema al nostre país i arreu del món. Seguidament vam centrar-nos en el suïcidi en l'adolescència i vam començar a desfer-nos dels tabús, fent prevenció - sí, prevenció- a les sessions de classe. El ritme era lent, però la qüestió ho mereixia. Les hores de classe setmanals passaven en un estat de suspens i atenció intenses. Diran que és una "maria". Què sabran els que ho diuen...Però seguim. 

Era imprescindible comptar amb testimonis, al meu parer, però ho vaig consultar amb ells. Els veia massa atents, potser afectats fins a un punt que no em podia imaginar. Preguntava al final de cada sessió: no, no sabien tot això, ni s'ho imaginaven. Ningú no els havia parlat mai de trastorns mentals, ni de depressió. No entenien que s'amagués el problema. Quan van proposar i decidir el tema només volien entendre perquè hi havia gent que es suïcidava. Quan els vaig preguntar si els semblava bé escoltar testimonis d'afectats van dir que sí. I vaig preparar una activitat que podeu trobar aquí per treballar els primers trenta minuts d'aquest documental excel·lent: Supervivientes.


Estem acabant el trimestre i el tema a les sessions de classe, tal i com el vaig preparar. Assajarem una forma d'avaluació compartida i, sobretot, haurem fet de la necesssitat més que virtut, haurem fet unes bones classes de Cultura i valors ètics, em penso. Un altre dia, amb els resultats d'aquesta i de l'altra activitat, us explico com hem treballat sobre la prostitució. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Gràcies per la teva participació al nostre blog!