Els grups de treball han triat els següents:
FILO 1
- La justícia: Mariona, Jaume i Daniela
- El poder: Valeria, Pau i Johan
- La llibertat: Karen, Laura i Marcos
- El dret: Paula, Xènia i Mehdi
- El poder: David, Leyre i Julia
- La llibertat: Marta, Oscar i Ainhoa
- La justícia: Paula, Shahed, Marina i Mònica
- El bé: Marcos, Gisela, Yaroslav
- La democràcia: Cristina, Laura, Raquel
Procedim per fases el treball que ens ha de portar a elaborar una dissertació individual i avaluem el que cada fase té d'específic.
Si hem de fer ensenyament/aprenentatge competencial i avaluació contínua, no podem tenir només o preferentment en compte el resultat, sinó pensar bé el procés i aprofitar per treballar les diverses competències de l'ESO. Per això cal posar-les en joc.
FASE 1: RECERCA/ TREBALL A L'AULA
Els estudiants busquen a llibres de text i revistes de filosofia les idees principals per a:
1.- Definir el concepte
2.- Identificar diferents tipus, si és el cas
3.- Trobar les relacions amb altres conceptes, cosa que suposa:
- definir els altres conceptes
- explicar la relació
5.- Aportar solucions als problemes i respostes a partir de la tradició filosòfica
FASE 2: PRESENTACIÓ
1.- Presentació escrita.
Caldrà presentar un treball escrit resultat de la feina del grup. Aquest treball ha de tenir els apartats següents:
- Introducció, on es presenta el treball: perquè s'ha triat aquest concepte, quin interés personal i cultural, social, etc...justifica la seva investigació; com s'ha fet el treball, quines han estat les dificultats, com s'han superat, què ha aportat el treball amb els companys i companyes
- Desenvolupament, seguint els apartats el guió de la fase de recerca: definició i tipus, relació amb altres conceptes, problemes i preguntes, solucions i respostes
- Conclusió, de la feina feta. Com no és un treball de TESI, en la conclusió cal explicar detalladament el que s'ha après, què ha estat inespertat, sorprenent, etc.
- Valoració del treball cooperatiu: es presenta l'avaluació a partir de la graella que facilitarà la professora.
Aspectes formals de la presentació escrita:
- Tipus de lletra Arial i mida 12 punts
- Text: justificat
- Separació d'un espai entre paràgrafs
- Títols en majúscula i negreta
- Sotstítols en minúscula i subratllat
- Numeració dels apartats i de les pàgines
- Índex segons paginació abans de la Introducció
- Per cada apartat, un full nou
2.- Presentació oral
Es pot fer amb diferents modalitats de suport visual: esquemes a la pissarra, presentació amb ppt o altres (Prezi, Vídeo, etc). La durada no ha de ser superior a 15 minuts.
Se seguirà la graella de coavaluació facilitada per la professora.FASE 3: DIÀLEG
Els estudiants proposen preguntes al voltant dels conceptes treballats. Es tria UNA de les preguntes. Es dialoga a partir d'ella seguint les normes del diàleg que coneixen els estudiants.
FASE 4: DISSERTACIÓ INDIVIDUAL
Cada grup proposa dos preguntes del seu concepte i les anota a la pissarra, com els altres companys a la seva llibreta.
Seguint les normes de la dissertació, de la qual ja es va fer una prova a partir del concepte d'AMOR, s'elabora una dissertació individual. Cada estudiant tria la pregunta de la seva dissertació.
Criteris d'avaluació
FASE 1:
Observació del treball a l'aula segons els ítems de la graella de coavaluació. La nota forma part del 20% d'actitud.
FASE 2:
Presentació escrita:
-correcció i claredat de les idees expressades
-expressió escrita correcta
-fluidesa en l'exposició
-compliment de les condicions formals
Cada aspecte compta un 25% del total que rep la presentació escrita. La nota total forma part del 40% d'activitats en grup.
Presentació oral: segons els ítems de la graella esmentada. La nota forma part del 40% d'activitats en grup.
FASE 3: DIÀLEG
Segons respecte a les normes del diàleg, que són les de l'actitud i forma part, per tant, del 20% corresponent a l'actitud.
FASE 4: DISSERTACIÓ INDIVIDUAL
Seguint els criteris d'avaluació de la dissertació, forma part del 40% de la nota corresponent a proves escrites amb material de consulta o dissertacions.
Planificació de les sessions:
- 19 - 23 de març- 3- 6 d'abril: treball en grup a l'aula
- 9 d'abril: lliurament del treball escrit
- 10-13 d'abril: exposicions orals
- 16-18 d'abril: diàleg a l'aula
- 19-20 d'abril: elaboració de la dissertació a l'aula
Aprofitem per difondre una altra manera d'expressar els conceptes filosòfics: gràficament. Al projecte Philographics de Genís Carreras, que també dissenya els logos del Barcelona Pensa i de la Olimpíada de Filosofia de Catalunya, en trobem una bona mostra. Us deixem aquí el que correspon a un dels temes treballats a l'aula de l'Optativa de Filosofia de 4t d'ESO.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Gràcies per la teva participació al nostre blog!