dimarts, 20 de novembre del 2018

Una ullada ràpida a la filosofia islàmica

Tots els professors que hem impartit Història de la Filosofia a 2n de batxillerat sabem que és una tasca abocada al fracàs, perquè és impossible donar una visió del desenvolupament de més de 2.500 anys de pensament, de reflexió i de recerca amb tres hores setmanals, a partir d'uns previs molt bàsics, més aviat mínims, com els que es poden treballar a 1r de batxillerat amb dues hores setmanals i, el que és pitjor, immersos en una societat en la qual pensar per un/a mateix/a, com sempre, ni s'estimula, ni es fomenta des de cap instància o àmbit. Pensar és una raresa per gent igualment rara, aquells a qui se'ns encomana el verí de la passió pel pensament i ja no som capaços de trobar que una vida sense examen valgui la pena de ser viscuda, que diria l'amic Sòcrates.

L'amic Sòcrates no hauria pogut imaginar que, més enllà de les fronteres del món grec, allà on els bàrbars tenien les seves vivendes i hàbits culturals estranys i estrangers, hi havia, hi hauria, filosofia. Però nosaltres sí, és més: nosaltres sabem que sí. Les aules ja fa temps que són una reedició d'aquella trobada de cultures, llengues i creences que en el passat va produir uns fruits tan poderosos intel·lectualment i tan atractius com els de la filosofia d'Averrois, Avicena o Maimònides. Els dos primers musulmans, l'altre hebreu. Abans que la intolerància escrivís un dels seus capítols i la Història la reescrivissin des del poder i el dogma -cap anècdota, sinó més aviat un comportament històricament sostingut fins l'actualitat- la Història de la Filosofia es feia també en versió musulmana i en llengua àrab. 

Pels estudiants musulmans és especialment important conèixer la seva tradició cultural i filosòfica. Tots vivim en marcs mentals limitats, però la reducció a què sovint ens veiem portats, ignorant que ni els "nostres" van veure el món com ens ho expliquen "alguns", ens porta a bandejar la seva aportació a la Història de la Filosofia, la que és de tots, no només d'occidentals i europeus. Per això aquest curs han tingut l'oportunitat de fer una feina voluntària extra sobre filosofia islàmica. I els treballs han estat sorprenentment bons. Al final, com és habitual, els demanava què havien après. 

"Jo crec que he après molt d'aquests tres filòsofs islàmics. Aquest treball m'ha ajudat a adonar-me que encara que aquest curs només estudiem filòsofs occidentals, dels quals molts són cristians, hi ha molts filòsofs musulmans que han aportat molt a la filosofia a la seva manera. També he après que els filòsofs islàmics han aportat moltes més coses apart de la filosofia, com a les matemàtiques, la medicina i altres ciències. Potser, en el futur, podria aprendre més sobre aquests, i altres, filòsofs islàmics." Autora: M. 

"Fent aquest treball m'he adonat de la gran importància que ha tingut la meva cultura dins l'àmbit de la filosofia, ja que desconeixia això. Ha estat gratificant i enriquidor fer un treball així, menys pel fet que era llarg. Per la resta, m'ha agradat molt, sobretot conèixer més la meva cultura. I el poder veure les relacions que tenen els filòsofs musulmans amb els gran filòsofs grecs." Autora: H. 

"El que he après han sigut moltes coses. Primer, que sí que existeix la filosofia islàmica, perquè creia que la religio i la filosofia eren dos temes incompatibles. A més, els diferents grups en què es pot dividir, o sigui, depenent qui ho escrivia era filosofia islàmica o àrab, i les influències que han tingut dels grecs, ja que van traduir els seus llibres. El que més m'ha impactat han estat els diferents corrents, la gran varietat de filòsofs i que hi havia lliure pensadors." Autora: A. 

Les tres noies, musulmanes, han donat un pas important en la comprensió de la seva tradició cultural originària i han pogut constatar que aquesta, al contrari de com s'acostuma a presentar, té un important vincle amb la tradició occidental i cristiana, essent dues fonts que s'alimenten mútuament. 

Un altre jove, aquest no musulmà, també ha quedat impressionat pel que ha descobert. Així ho explica: 

"Aquest treball ha estat de gran ajuda per conèixer la relació entre la filosofia i l'Islam, que desconeixia totalment. He entès la importància de la literatura filosòfica grega sobre Orient i l'expansió d'ideals que van aconseguir transmetre al llarg del temps afirmacions que em fan canviar de parer sobre l'Islam i em fa valorar -lo més i de manera diferent, gràcies a les bases que el formen, l'opinió que tenia, desfigurada per l'opinió pública i la imatge que donen els mitjans de comunicació. 
No només em fa valorar la religió, quan abans era totalment contrari, sinó que em fa pensar de nou en el sentit d'aquesta i perquè segueix tan integrada en la societat actual. Aquesta evolució a la qual ha estat sotmesa la converteix en un pensament gens antiquat, al menys a l'Islam." Autor: S. 

Per si hi ha algun tipus de dubte, la valoració final no puntua mai, però és un requisit imprescindible de qualsevol treball. Unes redescobreixen el seu món: un món que llueix amb llum pròpia i que, fins ara, els era desconegut, negat. Un altre es troba sorprenentment amb una experiència que ignorava i que projecta, des del passat, un focus nou sobre el present. 

Si voleu, us deixo el llibre perquè feu, com ells, una ullada ràpida a la filosofia islàmica. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Gràcies per la teva participació al nostre blog!