dissabte, 20 de gener del 2018

Caçadors de fal·làcies

Són els estudiants de 1r de batxillerat, amb els quals hem posat en pràctica un nou format d'activitat per a treballar les principals fal·làcies i fer un aprenentatge vinculat a l'experiència dels alumnes i també necessari per a tothom que vulgui formar el pensament crític. 

En aquesta activitat en format de concurs, es participa com s'explica seguidament. A cada grup s'han de fer 7 equips. 1r A: 7 grups de 3  i 1r B: 7 grups de 4-5. Consta de dues proves. 

Prova 1

Identificar fal·làcies en el debat dels representants de les candidatures a les eleccions més recents.  
 
Hi ha un equip per cada candidatura. S'assigna per sorteig. Cada equip ha d'identificar mínim dos i màxim cinc fal·làcies del participant que li hagi estat assignat. 

La prova es fa durant una hora de classe. S'obtenen 1 (Regular), 2 (Bé) i 3 (Molt bé) punts depenent de la capacitat de l'equip per analitzar la participació de cada representant. 

Prova 2

Cada equip ha de "caçar" fal·làcies en el seu entorn habitual al llarg d'una setmana fins a un total de 10 fal·làcies diferents. 
El dia del concurs a classe, cada equip ha de presentar les fal·làcies escrites en cartolines, una per fal·làcia. No escriuen el nom de la fal·làcia, però sí lliuren  a la professora un full amb les fal·làcies i el nom de cadascuna, és a dir, les solucions. 
Cada equip ha de resoldre les fal·làcies d'un altre equip durant 30 minuts. 
Acabat el temps, es dona un punt per cada fal·làcia encertada per part de l'equip a qui li ha tocat resoldre aquelles en concret. 
Per cada error, se suma mig punt a l'equip que ha proposat les fal·làcies. 
Si l'equip que ha proposat les fal·làcies s'ha equivocat en identificar-les, es descompta un punt per cada error. 

Punts i nota

El màxim de puntuació -sumats els resultats de les dues proves- podrà ser  3 + 10 = 13 (excel·lent =10)

Entre 11 i 12 punts = 9
Entre 10 i 9 punts = 8
Entre 8 i 7 punts = 7
Entre 6 i 5 punts = 6
Entre 4 i 3 punts = 5

A tots els participants que en les dues fases hagin fet la feina amb interés i dedicació, se'ls afegeix, a més, un punt, que és la valoració individual de la seva participació. Aquesta activitat compta un 10% de la nota de la segona avaluació.

Per cert, no hem inventat res! És una pràctica habitual dels especialistes en comunicació analitzar el discurs dels polítics per a identificar fal·làcies, com podeu veure al debat de les eleccions generals de 2015 i amb els tuits d'un polític català.

Aprendre a detectar i identificar fal·làcies ens obliga a adoptar una distància crítica amb els discursos polítics, una distància imprescindible per poder avaluar propostes i capacitats dels que pretenen aconseguir el vot de la ciutadania. Una ciutadania que és realment la pedra de toc de la democràcia, però que no pot complir la seva funció si no disposa d'eines per a valorar les propostes dels diferents grups polítics.

Les fal·làcies que dominen aquest i altres debats, que dominen en general l'àmbit de la política són ad hominem, ad populum i, depenent del participant, ad baculum i falsa causa. Però cap ni un se n'escapen de cometre fal·làcies. Això sí, en la veracitat de les dades, en el seu ús, en el comportament en el debat i en les capacitats argumentatives es desvetlla amb facilitat si és que ens venen la moto o demanen el nostre vot informat, conscient i racional. En aquesta tasca de formació de la ciutadania democràtica, la filosofia juga un paper fonamental, ja que és l'única que té en el seu ADN la investigació, l'adquisició i el desenvolupament d'aquestes eines. L'ús ideològic i, per tant, antifilosòfic que fins i tot suposats filòsofs en puguin fer, no resta valor ni validesa a la capacitat formativa que aporta la filosofia en un marc democràtic, però també de defensa crítica de la democràcia.

I és que no sembla que vagi a perdre mai aquell mal costum amb el qual va ser concebuda va més de 5000 anys en aquells racons de les petites ciutats gregues de l'Àsia Menor: el costum del pensament lliure. Fins i tot quan la vida pot estar en joc, com en el cas de Sòcrates, més actual del que sembla. Però sobre això fins la primavera no arribem. Anem preparant el terreny, però, per a la reflexió final.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Gràcies per la teva participació al nostre blog!