dimecres, 8 de maig del 2019

Primer cafè filosòfic

Com ja sabeu, a classe de filosofia de 4t d'ESO practiquem el diàleg filosòfic. Una de les tres hores setmanals la dediquem a fer filosofia a partir del diàleg, socràtica que és la professora, però també molts especialistes en didàctica de la filosofia dels quals ha après, com Oscar Brenifier, que ha investigat, desenvolupat i portat a la pràctica el cafè filosòfic o filo-cafè com a mètode d'aprenentatge de la filosofia, entenent aquesta com una disciplina eminentment pràctica. Podem trobar una bona explicació a la seva pàgina web de l'Institut de Pràctica Filosòfica. 

Alguns estudiants van comentar fa mesos que havien continuat dialogant després d'una sessió i que perquè no fèiem més diàleg. Els vaig parlar dels cafès filosòfics que es feien a molts llocs i els va fer molta gràcia la idea. Hem trobat el dia, l'hora i el lloc i hem celebrat el nostre primer Filo-cafè. 

El tema triat ha estat l'amor. Estem treballant "L'art d'estimar" d'E. Fromm i ja hi havia unes lectures i unes qüestions que s'havien abordat. Les preguntes a partir de les quals hem dialogat han estat les següents: 
  • Per que una relació sigui una bona relació, cal que hi hagi amor?
  • El bon professor ha d'estimar als seus alumnes?
  • L'amor és una cosa que et passa sense voler-ho? 
  • Tots els pares estimen els seus fills? 
  • Estimem als nostres pares acabats de nèixer? 
  • És comprensible no estimar un pare o una mare? 
  • Podem evitar sentir amor per algú que coneixem? 
  • Quan estimem, depenem de qui estimem? 
  • Quan hi ha dependència, hi pot haver amor? 
El temps ha passat volant i ens hem quedat amb ganes de més. El proper tractarà del viatge i la felicitat: Viatjar ens fa feliços?





1 comentari:

  1. Hice leer a mis alumnos algunos textos del libro de Barthes "Fragmentos de un discurso amoroso". Fue estupendo!!

    ResponElimina

Gràcies per la teva participació al nostre blog!